Persones

Treballem per la igualtat d’oportunitats

Creem ocupació per a persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social

Cooperativa MANS

L'any 2020 ha estat un any molt positiu per a la Cooperativa MANS, tot i la pandèmia per la COVID-19. Amb l’esforç de tots els treballadors, entitats socials i pagesos que formen part de la cooperativa s’ha aconseguit respondre a la demanda creixent de fruita, verdura i fruita seca de la gran distribució, i s’ha consolidat la continuïtat dels pagesos associats a MANS. A través de la implementació exitosa del protocol COVID s’han pogut reduir els efectes de la pandèmia entre els treballadors i servir puntualment totes les comandes.

MANS ha seguit creixent en resultats econòmics, però també socials, donant feina a disset treballadors d’inserció i aconseguint que vuit s’incorporin al mercat de treball ordinari. Una tasca que ha rebut el reconeixement del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació amb l’Accèssit del premi Alimentos de España a la iniciativa emprenedora.

Horts de Sant Benet

L’activitat dels Horts de Sant Benet s’ha vist reforçada aquest 2020 per l’increment de la demanda de productes a supermercats i empreses agroalimentàries. S’han extremat les mesures de seguretat i s’ha seguit conreant verdura i cereal a les cinc hectàrees dels horts, donant feina a quatre joves en procés d’inserció. A més a més, el treball conjunt amb els serveis socials dels ajuntaments i altres entitats del Bages han permès que tres joves més hagin trobat feina al mercat de treball ordinari.

Fundació Topromi

L’adaptació a les circumstàncies derivades de la pandèmia ha estat un repte per a la Fundació Topromi. El Servei de Teràpia Ocupacional, que atén 55 persones amb discapacitat intel·lectual, va estar tancat des de març fins a finals de juny, i amb la reobertura s’han adaptat horaris i espais en grups bombolla per garantir totes les mesures sanitàries. Tot i les limitacions, s’ha posat en marxa un nou enfocament metodològic en l’atenció d’aquestes persones, introduint activitats per al seu desenvolupament personal i social perquè gaudeixin d’una bona qualitat de vida.

Pel que fa al Centre Especial de Treball, s’han pogut crear tres nous llocs de treball per a persones amb risc d’exclusió social, arribant a un total de sis, gràcies al creixement de la línia d’envasat de fruits secs ecològics de la Cooperativa MANS. I també s’han creat dos nous llocs de treball per a persones amb discapacitat, fent un total de tretze.

beneficiaris

Ajudem les persones grans a millorar la seva qualitat de vida

Programa REMS

Amb l’arribada de la pandèmia per la COVID-19 i el confinament, el programa REMS s’ha hagut d’adaptar amb rapidesa per donar resposta a les noves necessitats. En poques setmanes es posaven en marxa nous serveis com REMS a casa o REMS a domicili, amb l’objectiu prioritari de seguir acompanyant les persones grans amb deteriorament cognitiu perquè ningú es quedi sol. Un total de 1.212 persones han pogut gaudir durant el 2020 d’aquests serveis.

A partir del setembre, la reobertura dels espais socials ha permès el retorn progressiu dels participants del programa aplicant totes les mesures sanitàries necessàries. Han pogut tornar a tenir contactes socials, que per a aquestes persones és de vital importància, en un entorn de confort i seguretat com ho demostra el fet que no s’ha confinat cap grup.

L'experiència d’aquest 2020 ha suposat una transformació important del programa REMS. De cara a futur els nous serveis híbrids -presencials, online i a domicili- obren la porta a donar resposta a la necessitat de moltes més persones que no poden desplaçar-se per dificultats de mobilitat o perquè viuen lluny dels espais socials. Compaginar els diversos serveis també permet augmentar les hores d’intervenció per als participants que ho necessitin.

Dina en companyia

El programa Dina en companyia és un altre exemple d’adaptació a la nova realitat. Amb el confinament, cinc espais socials han donat la possibilitat de servir el menú a domicili a les persones que ho necessitessin, i un total de 41 persones van poder gaudir d’aquest servei.

A l’octubre de 2020 s’ha reiniciat l’activitat presencial a 12 espais socials, amb totes les mesures de seguretat i sense que s’hagi hagut de confinar cap grup.

Prevenció a la dependència

Un total de 326 persones han participat durant el 2020 al projecte de Salut Activa, una proposta que ofereix tallers de memòria i activitat física a persones grans autònomes amb l’objectiu de mantenir les seves capacitats cognitives i físiques al màxim de temps possible. És un servei que s’ha demostrat especialment important per l’impacte emocional que ha tingut la pandèmia en aquest col·lectiu.

beneficiaris

Acompanyem els infants i adolescents a assolir l’èxit educatiu

Programa d'acompanyament educatiu (PAE)

Durant els mesos de confinament general i tancament de les escoles, el PAE ha hagut d’aturar la seva activitat presencial, però s’ha reconvertit per mantenir l’acompanyament online i ajudar els infants i adolescents en la finalització del curs acadèmic. També s’ha creat una plataforma virtual amb recursos educatius d’accés lliure i gratuït, adreçat a famílies i educadors durant el confinament.

El servei es reactiva amb l’inici del curs escolar i de les activitats extraescolars, organitzant grups de convivència estables i mantenint en paral·lel el servei online. Això ha permès que el servei s’hagi adaptat amb facilitat a les diverses situacions que s’han produït, activant i desactivant el PAE presencial en funció de les restriccions que es fixaven en cada moment. Cal destacar que un 80% dels participants han seguit amb el programa, tot un èxit malgrat les dificultats.

L’any 2020 també s’ha publicat el Dossier de pràctiques Mindfulness per a infants i adolescents, un nou recurs per a educadors i famílies fet a partir de la pròpia experiència del PAE i amb l’objectiu de millorar la concentració i el benestar personal dels infants i joves.

Voluntariat social

Les persones que formen part de l’equip de voluntaris comparteixen amb nosaltres l’objectiu de servir a la societat. Durant l’any 2020 el programa REMS ha comptat amb l’ajuda de 51 voluntaris i voluntàries, que han tingut un paper especialment destacat col·laborant amb l’equip de professionals en el desenvolupament d’activitats creatives i expressives.

Un altre equip de 116 voluntaris i voluntàries han ajudat amb els àpats i la socialització de les persones grans que participaven al projecte Dina en companyia. I també hem comptat amb 146 persones que han col·laborat amb el Programa d'Acompanyament Educatiu, a banda dels 117 estudiants en pràctiques participants als diferents programes. La seva col·laboració, que sempre es fa acompanyant als professionals que gestionen els projectes, té un gran valor perquè ajuda a multiplicar l'acció de la Fundació.

voluntaris

pràcticums