Alimentació

Fomentem una alimentació saludable i sostenible

Promovem bons hàbits alimentaris perquè tothom mengi millor

Educació i promoció de bons hàbits

Els projectes per promoure els bons hàbits alimentaris, que la Fundació Catalunya La Pedrera fa a través de la Fundació Alícia, s’han mantingut durant el 2020 tot i les dificultats. En especial tots aquells que van dirigits a col·lectius amb necessitats especials o en situació de vulnerabilitat. És el cas, per exemple del projecte FruitTAS per promoure el consum de fruita en joves amb discapacitat intel·lectual, o el projecte FITA de Càritas, cursos de cuina per a persones nouvingudes perquè puguin accedir més fàcilment a una feina.

També s’han desenvolupat vídeo-receptes per a famílies usuàries dels serveis de Creu Roja per fomentar una alimentació saludable i sostenible, d’una manera virtual i senzilla, en moments especialment difícils com ha estat la pandèmia.

I orientat a la tota la societat, durant els mesos de març, abril i maig la Fundació Alícia va publicar al diari La Vanguardia petites píndoles informatives per ajudar a menjar de manera sana i sostenible en un context de confinament.

beneficiaris

Tallers d'alimentació per a necessitats especials

La majoria dels tallers i formacions s’han adaptat als formats virtuals quan ha sigut necessari. Entre d’altres, els orientats a centres sociosanitaris i residències de gent gran, o les formacions per a cuiners de la restauració col·lectiva, però també els tallers dirigits a la societat en general. El 2020 s’han fet més de cinquanta formacions que han arribat a gairebé deu mil persones. Cal destacar especialment la formació online sobre textura modificada per ajudar als professionals que gestionen l’alimentació de persones grans a abordar el problema de la disfàgia.

Projectes d'impacte popular

Durant el 2020 el projecte Diabetis a la carta ha seguit creixent, convertint-se en una plataforma amb informació i receptes perquè les persones amb diabetis puguin mantenir un estil de vida saludable i actiu. Un total de 5.500 beneficiaris s’han connectat, ja siguin pacients que volen aprendre a gestionar la seva alimentació o bé els professionals sanitaris que busquen informació per acompanyar millor les persones diabètiques.

beneficiaris

Fem recerca per a millorar l’alimentació i els productes

Formació de cuiners

Els projectes de recerca de la Fundació busquen, d’una banda, la millora de l’alimentació, i de l’altra, posar en valor el patrimoni alimentari i els productes. Entre els projectes destacats d’aquest 2020 n’hi ha alguns directament dirigits a col·lectius amb necessitats alimentàries especials, com ara persones grans o persones afectades de càncer o altres malalties. Són treballs de recerca en l’àmbit de l’anomenada cuina terapèutica (culinary medicine), precisament per oferir solucions per a diferents malalties en què l’alimentació és clau per a la seva prevenció i/o per al seu tractament.

També en l’àmbit de la recerca s’ha treballat colze amb colze amb entitats i productors per la recuperació i valorització de productes, com ara l’albergínia blanca, per la recuperació de receptaris tradicionals o per la promoció dels territoris a partir dels seus productes i gastronomia.